Wszystkiego najlepszego dla Grzegorza, Salomei, Walerii
Aktualności
Festyn ogórkowy w Kaliszu Pomorskim.
2014-07-21 - autor: Izabella Kolesińska

Każdego roku w lipcowe dni nad "Jeziorem ogórkowym" odbywa się Jarmark. Kalisz Pomorski staje się  wówczas nieoficjalną "światową stolicą ogórka". Niepodzielnie włada wtedy kolor zielony i dobra zabawa. Na gości czekają słoje z ogórkami zarówno małosolnymi jak i kiszonymi. Kulminacyjnym punktem uroczystości jest zatopienie beczek z ogórkami w jeziorze Młyńskim oraz wyłowienie tych zatopionych podczas zeszłorocznego festynu, które od roku spoczywają na dnie Jeziora Ogórkowego.

Organizując Jarmark nad Jeziorem Ogórkowym miasto nawiązuje do barwnej tradycji, kiedy to w Kaliszu Pomorskim funkcjonowała przetwórnia owocowo-warzywna, w której produkowano ogórki kiszone w dębowych beczkach według tradycyjnej receptury.

19.07.2014r. wraz z KW PTTK "Wiarusy" wybraliśmy się do Kalisza Pomorskiego na festyn "ogórkowy". Po drodze zatrzymaliśmy się w Mirosławcu gdzie w 2009 roku doszło do tragicznego wypadku samolotu CASA. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy - pilotów. Na miejscu zapaliliśmy znicze oraz uczciliśmy chwilą ciszy poległych. Następnie zwiedziliśmy ruiny zamku von Wedlów i udaliśmy i udaliśmy się do celu naszej wycieczki Kalisza pomorskiego. Zwiedzanie zaczęliśmy od Kościoła Klasycznego p.w. M. B. Królowej Polski z 1771 roku .Kościół usytuowany jest w centrum miasta, pośrodku dawnego rynku. To unikalny przykład protestanckiej architektury sakralnej tego czasu na terenie Pomorza. Następnie Pałac Wedlów z połowy XIV wieku z pozostałościami parku dworskiego i lipową aleją. Obecnie wyremontowany. W obiekcie znajduje się między innymi biblioteka miejska, sala narad, oraz izba pamięci. Po wyjściu z pałacu uformowaliśmy wspólny kondukt za orkiestrą i tak przy marszowych rytmach dotarliśmy na festyn. Bawiliśmy się, korzystając z różnych atrakcji oraz podziwialiśmy ceremonię zatopienia beczek z ogórkami.

Tak oto pełni wrażeń wróciliśmy do domów. Poznaliśmy kolejne ciekawe miejsca, aktywnie jak zwykle spędzając czas.